Komunitní plánování sociálních služeb na Strakonicku očima aktivních účastníků

2011-07-19 07:24:00

Jak vnímají komunitní plánování sociálních služeb jeho samotní účastníci? S otázkou, co Vám komunitní plánování přináší, jsme oslovili některé jeho aktivní účastníky.

 

Komunitní plánování sociálních služeb vnímám jako příležitost velkého přínosu pro systém sociálních služeb a to ve dvou rovinách. První rovinou je potenciál výsledku činnosti jednotlivých pracovních skupin, které pečlivě zmapovaly lokální sociální služby co do jejich množství a poskytovaných způsobů péče a na základě těchto zjištění připravily návrhy na úpravy této sítě služeb tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám občanů. Druhou rovinou je skutečnost, že vzniká komplexní dokument popisující skutečnou situaci sociálních služeb na Strakonicku. Tento dokument má potenciál být významným podpůrným dokumentem při úředních jednáních o stabilizaci sociálních služeb a zlepšení jejich finanční situace, která je v posledních letech katastrofální. Důležité nyní bude, aby tyto příležitosti byly využity.

Michal Němec, výkonný ředitel a předseda organizace, O.S. PREVENT

 

Komunitní plánování pro nás znamenalo především seznámení s různými organizacemi, které stejně jako my působí v sociálních službách. Mohli jsme společně přemýšlet nad potřebami sociálních služeb v regionu, popsali skutečnost a pokusili se naplánovat budoucnost.  Největším přínosem komunitního plánování je pocit, že máme možnost zapojit se do "řízení" sociálních služeb v regionu i kraji, že máme možnost prezentovat naše služby i vyjadřovat své názory a návrhy.

Ing. Miluše Balková, ředitelka, O.S. FOKUS

 

Komunitní plánování sociálních služeb umožňuje zmapování daného regionu z hlediska poskytovaných i chybějících sociálních služeb. Přínosem je, že v průzkumech se vyjadřují i občané a samosprávy malých obcí, kde poskytuje služby právě naše charita. Tak můžeme zjistit, kde služby ještě nejsou pokryté. Nejvíce vítám, že se při plánování poznávají poskytovatelé nejrůznějších sociálních služeb osobně. To napomáhá výměně informací a spolupráci. V rámci KP se také otevírají otázky opomíjených služeb, jako např. chráněné bydlení pro lidi s postižením a duševními chorobami apod. Nemohu opomenout ani význam prezentace organizace a propagace služeb, což v budoucnu, doufám, povede k lepší grantové politice donorů.

Olga Medlínová, DiS., ředitelka, Charita Strakonice

 

Za nejdůležitější výstup samotného komunitního plánování považujeme přehled o jednotlivých poskytovatelích sociálních služeb. Lze tak vypozorovat jejich spektrum a přináší nám to informaci o tom, kterých služeb je nabízen dostatek, a které naopak jsou potencionálními uživateli poptávány, avšak neexistuje jejich poskytovatel.

Vědomí konkurenčního prostředí povede u ostatních poskytovatelů ke zkvalitnění činnosti. Pomocí komunitního plánu se podaří zmapovat i doprovodné služby a věříme, že to přispěje k jejich finanční podpoře.

Prostřednictvím existence komunitního plánu může dojít k posílení postavení poskytovatelů sociálních i doprovodných služeb vůči městu Strakonice.

Drahuška Kolářová, vedoucí, o.s. Centrum pro zdravotně postižené Jihočeského kraje - pracoviště Strakonice

 

Dobrý pocit z toho, že se na některé problematické věci v dané oblasti alespoň poukáže a možná se budou i nějakým způsobem řešit.  Že se k plánování dostanou lidé mající praktické zkušenosti buď ze zaměstnání v dané oblasti, nebo zkušenosti jako uživatelé některých služeb. Kromě plánování samotného je to i velmi dobrá příležitost se setkat s lidmi, kteří pracují ve stejné oblasti, k navázání kontaktů mezi organizacemi, které se zabývají obdobnou problematikou, k získání informací, které jsou jiným způsobem hůře dostupné. Tohle všechno vidím možná v současné době ještě přínosnější než samotný plán, u kterého se ukáže až v budoucnu, jestli bude fungovat.

Ing. Milada Brejchová, poradce specialista, Úřad práce ČR - kontaktní pracoviště Strakonice

 

V komunitním plánování sociálních služeb vidím dobrou příležitost pro zmapování sociálních služeb v území, pro důkladnější poznání činnosti jednotlivých poskytovatelů sociálních služeb a v neposlední řadě i navázání hlubších kontaktů s nimi. Od komunitního plánu hlavně očekávám zjištění o chybějících sociálních službách a načrtnutí možností, jak tuto situaci řešit.

Mgr. Lenka Vysoká, vedoucí sociálního odboru, Městský úřad Strakonice

Přílohy